Twitter

Silicon, Paint & Fabric

Lichtelijk buiten adem betreed ik het atelier dat zich op de bovenste verdieping van de voormalige Willem II fabriek in Den Bosch  bevindt. De zurige geur van siliconen maakt dat ik mij nog meer bewust wordt van mijn zware ademhaling. Het gesprek met Arjan van Arendonk moet nog maar even wachten.

Ik kijk om mij heen en zie de werken die voor mijn bezoek zijn opgehangen. Hoewel dit niet de eerste keer is dat ik Arjan’s atelier bezoek, ben ik toch verrast door de nieuwe richting die hij met zijn werk is ingeslagen. Misschien moet ik het anders noemen, het is geen andere koers maar meer een verbreding van de gevolgde weg, want het werkprincipe is niet ingrijpend veranderd.
Nog altijd vormen kleuren en patronen op de gedrukte stoffen die hij toepast letterlijk en figuurlijk de dragers van het werk. Maar hoezeer hiermee de basis onder het schilderij wordt gelegd, het werkproces dat zich erop voltrekt wordt er niet eenvoudiger door. De uitsnede uit de lap stof die op het spieraam wordt opgespannen, bepaalt al direct het vertrekpunt, want in feite ligt de compositie daarmee vast. Het moet prettig zijn om van aanvang af iets ‘voor ogen’ te hebben, maar ik kan mij ook voorstellen dat het beperkend kan werken.


 

Ik stel vast dat Arjan daar geen last van heeft. Van de gebruikte lappen stof vind ik nauwelijks een spoor terug in de voltooide doeken om mij heen. Het is net als met elk ander goed kunstwerk dat iets tastbaars als uitgangspunt heeft: de verbeelding ervan is vele malen belangrijker dan een geslaagde kopie ervan. Je denkt in het uiteindelijke werk te kunnen zien wat er aan ten grondslag heeft gelegen, maar het bijzondere van Arjan’s schilder- en boetseerkunst, want zo mag je zijn ruimtelijke ingrepen met siliconenkit wel noemen, is dat er uit een decoratief patroon een nieuwe realiteit is ontstaan, met eigen wetmatigheden. En wat mij daarin vooral zo treft is het spel van tegenstrijdigheden dat hij overtuigend aan ons voorschotelt: van plat naar ruimtelijk en weer terug, van afbeelding naar verbeelding, van decoratief naar fundamenteel schilderen.


Ik ben weer op adem gekomen en ons gesprek kan beginnen.

Hendrik Driessen
Directeur De Pont Tilburg