Twitter

The Colour of spring

Aan het begin van de lente wordt de bijzondere presentatie bloemschilderkunst van het Noordbrabants Museum tijdelijk verjongd met recente schilderijen door Arjan van Arendonk (Waalwijk 1957). Schilderijen van ontluikende bloemen na het winterse sneeuwkleed in acrylverf en siliconenpasta op bedrukte stof. Van Arendonk gebruikt al twintig jaar bedrukte stoffen als ondergrond voor zijn schilderijen. Hij selecteert dit industriële materiaal op afbeelding, kleur, ritme en patroon van het dessin. Elke strekkende meter transformeert hij tot een uniek kunstwerk.

De ordening in het patroon schildert hij gedeeltelijk weg en vervangt hij door zijn eigen ordening. De stof stuurt hem als het ware naar een oplossing. Ervaren als hij inmiddels is, begint hij steeds vaker met een half plan en laat hij zijn intuïtie en het toeval de uitkomst bepalen. Van Arendonk is ervan overtuigd dat ordenen – in de meest brede zin – tot de basisactiviteiten van de mens behoort.

Maar ordenen alleen is niet voldoende. Hij heeft de behoefte om steeds nieuwe elementen aan zijn werk toe te voegen. Behalve in acrylverf werkt hij sinds kort ook met siliconenpasta, waardoor een sterk plastisch effect ontstaat. Het spel van afdekken van het oorspronkelijke patroon kan Van Arendonk met dit transparante materiaal nog verfijnder toepassen. Bovendien kan hij siliconenpasta door het mengen met poederpigmenten iedere gewenste kleur geven. Ook het gebruik van borduurwerk – machinaal door hemzelf en digitaal door het Textiellab in Tilburg– is vrij recent en sluit naadloos aan bij de thematiek van zijn werk.

Het nieuwste werk heeft bewust een in progress karakter: alles lijkt in beweging, draden hangen los, kleurvlakken vervagen en worden transparant, een natuurlijke atmosfeer wordt gesuggereerd. We presenteren het te midden van het onveranderlijke, klassieke bloemstilleven uit de tijd dat bloemen nog zeldzaam waren en een bloemenschilder de hoogste waardering ten deel viel werd.

Maureen Trappeniers